موعود
نوعهدان - پیش شماره 1 : شهریورماه 1398

نوعهدان - پیش شماره 1 : شهریورماه 1398

به مناسبت عید غدیرخم و تجدید عهد با ولایت و امامت موسسه فرهنگی موعود عصر عج ماهنامه الکترونیکی نوعهد...

پیام استادشفیعی سروستانی : عید غدیر، عید ولی الله

پیام استادشفیعی سروستانی : عید غدیر، عید ولی الله

استاد اسماعیل شفیعی سروستانی امروز در صفحه توییتر خود نوشت: عید غدیر ، عید ولایت و امامت ، میقات تجد...

فرهنگ غدیر در سخنان امام رضا علیه السلام

فرهنگ غدیر در سخنان امام رضا علیه السلام

معرّفی غدیر، تنها وظیفۀ امامان علیهم السلام و امثال علامه امینی رحمه الله نیست؛ بلکه امروزه نیاز به ...

ضرورت ولایت پذیری

ضرورت ولایت پذیری

به درستی که سرپرست شما خدا و رسولش و مؤمنان هستند. همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حالی که در...

نااميدي شرق و غرب به‌خاطر نصب علي‏ علیه‏ السلام

نااميدي شرق و غرب به‌خاطر نصب علي‏ علیه‏ السلام

وقتي جريان غدير مطرح شد و وجود مبارك علي بن أبيطالب به دستور ذات أقدس إله به مقام شامخ خلافت و ولايت...

  • نوعهدان - پیش شماره 1 : شهریورماه 1398

  • پیام استادشفیعی سروستانی : عید غدیر، عید ولی الله

  • فرهنگ غدیر در سخنان امام رضا علیه السلام

  • ضرورت ولایت پذیری

  • نااميدي شرق و غرب به‌خاطر نصب علي‏ علیه‏ السلام

آگهی

كلمه «عيد» از ريشه «عود» به معناى برگشت است. اگر به روزهاى خاصى مثل عيد فطر يا نوروز عيد اطلاق مى شود، از آن جهت است كه شرايط و حالات انسان يا طبيعت در آن روزها دچار تغيير و تحوّل شده و به شرايط ديگرى بازگشت مى كند...

با آن كه بسیاری از سنّت های ایرانیان بعد از ظهور اسلام در ایران از بین رفت و سنّت های اسلامی جای آن ها را گرفت، عیدنوروز كم و بیش در میان آن ها باقی ماند. شاید به خاطر این باشد كه در این روز امور معنوی و حوادث مذهبی متعددی به وقوع پیوست كه آن را جاودانه ساخت. حتّی بنابر بعضی از روایات، قبل از ظهور اسلام نیز این روز مورد توجّه انبیا و اولیای الهی بوده است. 

با بررسی متون تاریخی به این نتیجه می‌رسیم كه جریان ولادت امام علی(ع) و شكافته شدن دیوار كعبه در منابع متعددی از اهل سنت نقل شده است.
به نقل مورخان و محدثان مشهور ولادت امام علی(ع) در سیزدهم رجب سی سال بعد از عام الفیل در درون خانة كعبه روی داده است و جریان از این قرار است كه: «یزید بن قعنب گوید: من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم كه ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان(ع) كه به آن حضرت حامله بود و نُه ماه از مدت حملش می‌گذشت با حالتی خاص که حاکی از درد زایمان بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض كرد: پروردگارا! من به تو و پیامبران و كتاب‌هایی كه از جانب تو فرستاده شده اند ایمان دارم و...

شخصیت والای بزرگ پرچمدار عبادت، دیانت، عدالت، سخاوت، مروت، کرامت، شجاعت، معرفت، بصیرت، حقیقت، ذکاوت، فضیلت و شهادت و کلام آسمانی او که دنیای بشریت را به حیرت واداشته است، بهترین توشه و دستمایه برای سرودن اشعار استادان کلام بوده و هر کدام با آفرینش های ادبی، فضایل و مناقب آن حضرت را به رشته نظم درآورده اند.

در دورانى كه سخن گفتن از مباحث اقتصادى و افزايش و كاهش درآمد سرانه، رشد، توسعه و توليد ناخالص ملى و پى جويى مسائل مربوط به پيچيده ترين فن آوريهاى عالم ارتباطات و ساخته هاى صنعتى، به همراه بحث و كندوكاو پيرامون مكتب نوظهور «هرمنوتيك» و اثبات ثبات يا دگرگونى فهم ما از متون دينى- قبض و بسط تئوريك شريعت يا فى الواقع نسخه فارسى [Contextuality -] و همچنين بررسى برخورد تمدنها و عاقبت قابل پيش بينى براى آنها، رسم و عادت زمانه شده است، بيان احوال امام زمان، عجل الله تعالى فرجه الشريف، به عنوان يك حقيقت غايب از نظر و مباحث و مسائل مربوط به آن حضرت، عليه السلام، به عنوان موعود منتظر، چه بسا در ذهن برخى ساده انديشان و شيفتگان عرف موجود، بل حافظان و مدافعان سينه چاك او و فرهنگى كه آن را پروريده، سخت نامانوس و ناضرور بنمايد.

على اكبر حسنى‏
در ضمن بررسى ويژگي هاى حكومت جهانى آن حضرت، اين سؤال مطرح است كه با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتشهاى عظيم و منظم و پيچيده و سلاحهاى فوق مدرن الكترونيكى و تكنيك برتر ابرقدرتها و سلاحهاى هسته اى و طرحهاى جنگ ستارگان و ... پيروزى جهانى براى امام زمان، عليه السلام، چگونه ميسر است؟

ابراهيم شفيعى سروستانى‏
نيمه شعبان در اذهان شيعيان و محبان اهل بيت، عليهم السلام، به عنوان روز ميلاد نجات بخش موعود معنا و مفهوم مى يابد. روز ميلاد بزرگ مردى كه انسانيت، ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت براى پاى بوس قدمش لحظه شمارى مى كند.

بدون ترديد از سويي شناساندن حضرات معصومين علیهم السلام براي نسل نو بر مبلّغان و متوليان فرهنگ ديني امري شايسته و ضروري است، و از سويي ديگر نامها و القاب آن گراميان حكايت گر برخي از ويژگيهاي زيباي اخلاقي و اجتماعي آنان مي باشد.

كرامت عبارت است از «انجام كار خارق العاده با قدرت غير عادى و بدون ادعاى نبوت و يا امامت.» (1)
به عقيده اكثريت علماى مذاهب اسلامى - جز گروه اندكى از معتزليها - صدور كرامت از اولياى خداوند و به دست آنها ممكن است. به قول دانشمندان: «اَدَلُّ دَلِيلٍ عَلَى اِمْكَانِ الشَّىءِ وُقُوعُهُ؛ بالاترين دليل بر امكان چيزى، وقوع و انجام آن چيز است.»

براى فاطمه سلام الله علیها نزد خداى متعال نُه اسم است: فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه، راضيه، مرضيه، محدثه و زهرا. آنگاه فرمود: معنى و تفسير فاطمه را می دانى؟ گفتم: آقاى من! شما بفرماييد. فرمود: فاطمه سلام الله علیها را از آن جهت فاطمه گويند كه از شر به دور است.»

طرح روز

جستجو

جدیدترین نظرات

اوقات شرعی


آگهی
آگهی
آگهی
آگهی

سرخط خبرها